Nieodpłatna pomoc prawna na terenie powiatu otwockiego.
W punktach obowiązuje stosowanie środków ochrony osobistej: dezynfekcja rąk przed wejściem do punktu oraz noszenie maseczek zakrywających nos i usta.
Obowiązkowa rejestracja na porady!
Zapisy są prowadzone pod numerem telefonu: 22 778 13 24 (od poniedziałku do piątku w godz. od 9.00 do 12.00), za pośrednictwem e-maila: , a także poprzez platformę https://np.ms.gov.pl/zapisy
Powiat otwocki zapewnia mieszkańcom dostęp do nieodpłatnej pomocy prawnej, w dziewięciu punktach zlokalizowanych na terenie całego powiatu. Wykaz punktów oraz harmonogram dyżurów w poszczególnych punktach znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej.
Zasady porad prawnych
Od 1 stycznia 2019 r., zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 294 z późn.zm.), usługi w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej są świadczone każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej.
Bezpłatne porady udzielane są z zakresu:
prawa pracy,
przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
prawa cywilnego,
spraw karnych,
spraw administracyjnych,
ubezpieczenia społecznego,
spraw rodzinnych,
prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Pomoc nie będzie obejmowała spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego, handlowego i działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia.
Pomoc prawna będzie polegała na:
poinformowaniu osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach,
wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,
pomocy w sporządzeniu projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym,
sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
Najczęściej zadawane pytania:
Czy udzielana pomoc prawna obejmuje również występowanie przed sądem?
Osoby udzielające nieodpłatnej pomocy prawnej nie pełnią funkcji pełnomocnika przed sądem. Udzielają natomiast informacji w zakresie ewentualnego uprawnienia do przyznania pełnomocnika z urzędu lub sporządzają projekt pisma o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo – administracyjnym.
Czy pomoc prawna będzie całkowicie bezpłatna?
Tak, cały zakres pomocy prawnej udzielanej w ramach systemu nieodpłatnej pomocy prawnej jest bezpłatny.
Kto udziela nieodpłatnej pomocy prawnej?
Nieodpłatnej pomocy prawnej udziela osobiście adwokat lub radca prawny, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z ich upoważnienia, aplikant adwokacki lub aplikant radcowski. Natomiast w punktach prowadzonych przez organizacje pozarządowe porad będą mogli udzielać także doradcy podatkowi – w zakresie prawa podatkowego, z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz absolwenci wyższych studiów prawniczych (posiadający co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej).
https://www.bip.powiat-otwocki.pl/635,nieodplatna-pomoc-prawna