Cyberprzemoc to przemoc z użyciem urządzeń elektronicznych, najczęściej telefonu bądź komputera. Bywa określana także jako cyberbullying, nękanie, dręczenie, prześladowanie w internecie. Niezależnie od określenia, jej celem zawsze jest wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. Cyberprzemoc to – podobnie jak przemoc tradycyjna – regularne, podejmowane z premedytacją działanie wobec słabszego, który nie może się bronić. Zjawisko elektronicznej agresji może przybierać różne formy: od wysłania obraźliwego SmS-a czy e-maila do koleżanki, aż po założenie komuś fałszywego konta na portalu społecznościowym.
Najczęstsze formy cyberprzemocy to:
- agresja słowna, np. wyzywanie na czatach internetowych, zamieszczanie niewybrednych, złośliwych komentarzy na forum internetowym w celu ośmieszenia, zadrwienia lub wystraszenia innej osoby,
- celowe ignorowanie czyjejś działalności w internecie,
- upublicznianie upokarzających, przerobionych zdjęć i filmów,
- wykluczanie z grona „znajomych” w sieci,
-zamieszczanie przykrych komentarzy na profilach innych osób na portalach społecznościowych,
- włamania na konto i podszywanie się pod kogoś w celu zamieszczania w jego imieniu obraźliwych postów i zdjęć na profilach innych użytkowników,
- szantażowanie, ujawnianie sekretów.
Podobnie jak przemoc w świecie realnym, nękanie w świecie wirtualnym obejmuje powtarzające się akty agresji, które trwają długo, nasilają się z czasem i realizowane są z intencją wyrządzenia krzywdy drugiej osobie. Jednak w przeciwieństwie do tradycyjnej, internetowa przemoc charakteryzuje się dodatkowymi cechami, które sprawiają, że zapobieganie jej jest o wiele trudniejsze niż w przypadku agresji spotykanej w klasie lub w szkole.
Gdzie szukać pomocy?
800 100 100 – telefon dla rodziców i nauczycieli - bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania przemocy, a także pomocy psychologicznej dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności, takie jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, depresja i obniżony nastrój, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania. linia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00–15.00.
Więcej informacji znajdziesz na stronie https://800100100.pl/
116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - bezpłatny i anonimowy telefon dla dzieci i młodzieży prowadzony przez fundację dajemy dzieciom Siłę. telefon dostępny jest codziennie od 12.00 do 2.00 w nocy. dzieci i młodzież mogą także zarejestrować się na stronie internetowej i napisać wiadomość do konsultantów pełniących dyżur online.
Więcej informacji znajdziesz na stronie https://116111.pl/
800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka - bezpłatna działająca całodobowo telefoniczna linia interwencyjna dla dzieci.