Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego.
Bon energetyczny jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których przeciętne dochody w roku 2023 nie przekroczyły kwoty 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Składanie wniosków od dnia 1 sierpnia 2024r. do dnia 30 września 2024r.
Przy rozpatrywaniu wniosków obowiązywać będzie tzw. zasada ,,złotówka za złotówkę”, co oznacza, że bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie
pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Bon energetyczny wynosi:
– 300,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
– 400,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
– 500,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
– 600,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496), do dnia 1 kwietnia 2024 r. bon energetyczny podwyższony wynosi:
– 600,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
– 800,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
– 1000,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
– 1200,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
- W przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, bon ten będzie wypłacony osobie w tym gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza.
- Wnioski o przyznanie bonu energetycznego będzie można składać od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. osobiście w siedzibie Centrum Usług Społecznych Gminy Wiązowna, Radiówek 25 lub przez e-PUAP.
- Wnioski złożone po dniu 30 września 2024r. będą pozostawione bez rozpoznania.
Minister właściwy do spraw energii określi i udostępnił w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego - https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-bonu-energetycznego/
Wniosek będzie dostępny w formie papierowej w Biurze Obsługi Mieszkańca w Centrum Usług Społecznych, Radiówek 25.
Krajowe Forum CUS jest oddolnie stworzonym środowiskiem, skupiającym istniejące i nowo powstałe centra usług społecznych, a także ośrodki pomocy społecznej, które rozważają przekształcenie w CUS lub działają w nurcie usług społecznych. To największe, autonomiczne i demokratycznie zarządzane środowisko, za którym stoją osoby zaangażowane w kreowanie nowej jakości polityki społecznej – prawdziwi liderzy zmiany w Polsce lokalnej.
- Forum działa od roku 2021 i jest najstarszą inicjatywą na rzecz tego innowacyjnego środowiska instytucjonalnego. Od tego czasu m.in. współorganizowało cztery ogólnopolskie Kongresy CUS, a także angażowało się w realizację wielu innych, istotnych społecznie przedsięwzięć.
- Od momentu powstania współpracowano m.in. z Departamentem Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, a także Radą Programową projektu pilotażowego CUS, co było pozytywnym przykładem partycypacji oraz dobrej współpracy administracji publicznej ze środowiskami lokalnymi.
- Działalność wspiera Stowarzyszenie CAL, które jest Partnerem Strategicznym.
Misją Krajowego Forum CUS jest Budowa polskiej sieci społecznej na rzecz upowszechniania modelu CUS jako nowego narzędzia rozwoju lokalnego i podnoszenia jakości życia.
Zachęcamy do odwiedzin strony forum: https://www.forumcus.pl/
Można składać wnioski o świadczenie z programu Dobry Start na rok szkolny 2024/2025. To 300 zł na wyprawkę szkolną dla każdego uczącego się dziecka. Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę świadczenia do 30 września.
- Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek.
- Może to zrobić matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka).
- Przyjmowaniem wniosków o świadczenie dobry start, ich rozpatrywaniem oraz przyznawaniem i wypłatą tego świadczenia zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych
- Wnioski o świadczenie dobry start można składać do ZUS tylko drogą elektroniczną, a wypłata przyznanego świadczenia odbywa się wyłącznie w formie bezgotówkowej, na wskazane konto bankowe.
Wnioski drogą online można składać od 1 lipca do 30 listopada przez:
- Portal PUE ZUS lub aplikację mobilną mZUS
- Portal informacyjno-usługowy Emp@tia na stronie https://empatia.mpips.gov.pl
- bankowość elektroniczną.